Tabs: Blog | About Me |

Τρίτη, Αυγούστου 29

Ένας λόγος περί εκπαιδεύσεως από τον γέροντα Παϊσιο

Πολύ η κουβέντα περί εκπαίδευσης. Σχολές κλείνουν. Πτυχία τυλίζουν σουβλάκια. Γνώσεις σε .. εκπτώσεις. Θυμήθηκα τον συμπαθή Αγιορείτη γέροντα και τις κουβέντες του χρόνια πριν. Απλές, σταράτες, μεστωμένες! Έλεγε:
"Βλέπω παιδιά που έχουν τελειώσει όχι μόνο Λύκειο αλλά και Πανεπιστήμιο να γράφουν κάτι γράμματα, να κάνουν κάτι λάθη... Εμείς του Δημοτικού ήμασταν και τέτοια λάθη δεν κάναμε. Και αν είναι φοιτητές της Φιλολογίας ή της Νομικής, κάτι γίνεται. Αν είναι άλλης Σχολής, δεν ξέρουν να γράφουν. Ενώ το Σχολαρχείο παλιά ήταν...
- Σαν Πανεπιστήμιο, Γέροντα!
- Εδώ βλέπεις και στο Δημοτικό πόσα μάθαιναν τότε τα παιδιά, πόσο μάλλον στο Σχολαρχείο! Σήμερα τα φορτώνουν ένα σωρό και τα μπερδεύουν. Τα μπουχτίζουν στα γράμματα χωρίς πνευματικό αντιστάθμισμα. Στα σχολεία τα παιδιά πρέπει πρώτα να μαθαίνουν τον φόβο του Θεού. Μικρά παιδιά να πάνε να μάθουν αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά – ενώ Αρχαία να μη μάθουν – μουσική, το ένα, το άλλο... Τι να πρωτομάθουν; Όλο γράμματα και αριθμούς και εκείνα που είναι να μάθουν για την Πατρίδα τους κ.λπ., δεν τα μαθαίνουν. Ούτε πατριωτικά τραγούδια ούτε τίποτε.
Πιάσε ένα από τα σημερινά παιδιά τώρα και ρώτησέ το: "Σε ποιο νομό είναι το χωριό σου; Πόσο πληθυσμό έχει;" Δεν ξέρει να σου πη. Σου λέει: "Θα πάω στο Πρακτορείο, θα πάρω το λεωφορείο και θα με πάη στο χωριό. Αφού ξέρει ο εισπράκτορας, θα του πω ότι θέλω να πάω στο τάδε χωριό, θα πληρώσω και θα με πάη". Εμείς στο Δημοτικό ξέραμε όλον τον κόσμο απ’ έξω. Γιατί έπρεπε να ξέρης απ’ έξω τις πόλεις όλων των κρατών από πεντακόσιες χιλιάδες κατοίκους και άνω. Μετά έπρεπε να ξέρης τα μεγαλύτερα ποτάμια στο φάρδος και στο μάκρος και τα αμέσως μικρότερα, τα μεγαλύτερα βουνά κ.λπ. – πόσο μάλλον της Ελλάδος! Το έχω δει και σε μεγάλους όχι μόνον σε μικρά παιδιά• φοιτητής να μην ξέρη πόσους κατοίκους έχει η πόλη στην οποία σπουδάζει! Ρώτησα έναν ποιο είναι το μεγαλύτερο βουνό της Ελλάδος, και δεν ήξερε. Ποιος είναι το μεγαλύτερο ποτάμι, τίποτε. Το πιο μικρό, ούτε αυτό. Φοιτητής και να μην ξέρη τίποτε για την Πατρίδα του! Θα ‘ρθούν μετά οι ... "φίλοι" μας, οι γείτονες, και θα του πουν: "Αυτή δεν είναι πατρίδα σου• είναι πατρίδα δική μας", και θα τους απαντήση: "Καλά λέτε, έτσι είναι"! Καταλάβατε; Εκεί πάμε! Αν ρωτήσης όμως τα σημερινά παιδιά για το ποδόσφαιρο ή για την τηλεόραση, τα ξέρουν όλα και όλους απ’ έξω.
Και βλέπεις, ήρθαν παιδιά από την Αλβανία και ήξεραν γράμματα. "Που τα μάθατε τα γράμματα;" ρωτάς τους Βορειοηπειρώτες. "Στις φυλακές", σου λένε. Εκείνα τις φυλακές τις έκαναν σχολεία. Τα δικά μας τα παιδιά τα σχολεία τα έκαναν φυλακές• κλείστηκαν μόνα τους μέσα με τις καταλήψεις... Τα παιδιά σήμερα, ιδίως στην εφηβική ηλικία, είναι ζαλισμένα• πιο πολύ στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Στο Πανεπιστήμιο είναι πιο ώριμα. Εκεί άλλωστε, όποτε θέλουν πηγαίνουν.
Και αντί να λάβουν ορισμένα μέτρα για την παιδεία, κάνουν χειρότερα. Και όλα, βλέπω, τα πνευματικά πως τα αλλοιώνουν. Άκου τώρα προσευχή[iii] σε αναγνωστικό του Δημοτικού Σχολείου: "Παναγιά μου, το μωρό σου είναι το πιο όμορφο του κόσμου"! Βρε, τι πάθαμε!
-------------------------------------------------------------------
"Και με τις γνώσεις που παίρνουν, δεν μαθαίνουν να δουλεύουν καθόλου το μυαλό, γι’ αυτό δεν παίρνει στροφές. Αλλά μυαλό που δεν παίρνει στροφές έχει αντάρα μέσα. Αυτοί που έκαναν εφευρέσεις, δούλευαν το μυαλό τους. Βρίσκονταν σε μια ανάγκη, σκέφτονταν πως θα την ξεπεράσουν. Σήμερα οι περισσότεροι κοιτάζουν τι γράφουν τα βιβλία, τι γράφουν οι σημειώσεις. Σ’ αυτά παραμένουν• τίποτε παραπάνω και όλο νούμερα και αριθμούς έχουν• αυτή η βίδα στο νούμερο 1, η άλλη στο νούμερο 2, και αν τύχη να πάθη τίποτε καμμιά βίδα και δεν δουλεύη το μηχάνημα, αμέσως: "Να φωνάξουμε τον μηχανικό. Δεν τους κόβει να πάρουν μια λίμα, να ανοίξουν λίγο την τρύπα, για να χωρέση η βίδα, ή να πάρουν λίγο πλαστικό, να τυλίξουν την βίδα, για να σφίξη, αλλά αμέσως: "Να φωνάξουμε τον μηχανικό", λένε. Τι να πω; Και οι τηλεοράσεις και τα άλλα μέσα έχουν αποβλακώσει σήμερα τον άνθρωπο. Και έξυπνοι άνθρωποι γίνονται τελικά κασσέττες. Θέλω να τονίσω δηλαδή πως ο άνθρωπος πρέπει να δουλεύη το μυαλό. Όλη η βάση εκεί είναι. Γιατί, αν δεν δουλεύη το μυαλό, μαθαίνει, ας υποθέσουμε, τώρα αυτό θα μπερδευθή ύστερα στο άλλο. Γι’ αυτό σκοπός είναι να γεννάη το μυαλό του, να βρίσκη λύσεις. Αν δεν γεννάη, τότε είναι υπανάπτυκτο".

Ετικέτες

buzz it!


Permalink για το "Ένας λόγος περί εκπαιδεύσεως από τον γέροντα Παϊσιο"

4 Comments:

Blogger Anarchist said...

Δυστυχώς έτσι είναι

1:53 μ.μ.  
Blogger Stelios Frang said...

Καλά, σοβαρολογείς ότι αυτά είναι "σταράτες κουβέντες" για την εκπαίδευση? Π.χ. να μαθαίνουν πρώτα το "φόβο θεού" - για να έχουν εισπράξεις οι αργόσχολοι στα μοναστήρια! Μάλλον σε σύγχυση βρίσκεσαι ο ίδιος φίλε μου...

2:10 μ.μ.  
Blogger oistros said...

@ sfrang
Λαμβάνω συνήθως υπόψιν μου ποιός ομιλεί. Από όσα λέει αυτό το κείμενο θα το αδικούσα αν είχα συγκρατήσει μόνο αυτό που προσέξατε.
Αν και επί της ουσίας αυτό το πέρι "φόβου Θεού" σηκώνει κουβέντα αν οδηγεί πραγματικά στα Μοναστήρια.
Τα .. σέβη μου

3:02 μ.μ.  
Blogger ralou said...

Aς δούμε τον πατέρα Παϊσιο σαν ένα "συμπαθή Αγιορείτη γέροντα" και ας δεχθούμε τα λόγια του για την παιδεία όπως πρέπει να εκπορεύονται από ένα "συμπαθή Αγιορείτη γέροντα"

Η απλοϊκότητα μπορεί να παράγει μερικές φορές κοινοτυπίες αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι και αλήθειες!

3:37 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home