Tabs: Blog | About Me |

Κυριακή, Αυγούστου 20

Ο Υπεράνθρωπος του Νίτσε

Όταν ο Ζαρατούστρα έφτασε στην πιο κοντινή πόλη που συνόρευε με το δάσος, βρήκε πολλούς ανθρώπους μαζεμένους στην αγορά, επειδή είχε ανακοινωθέι οτι ένας σχοινοβάτης θα έκανε επίδειξη. Και ο Ζαρατούστρα μίλησε έτσι στους ανθρώπους: Σας διδάσκω τον Υπεράνθρωπο. Ο άνθρωπος είναι κάτι που πρόκειται να ξεπεραστεί. Τι έχετε κάνει για να ξεπεράσετε τον άνθρωπο; Όλα τα όντα μέχρι τώρα έχουν δημιουργήσει κάτι πέρα από τον εαυτό τους: κι εσείς θέλετε να είστε η άμπωτη αυτής της μεγάλης παλίρροιας, και θα προτιμούσαμε να ξαναγυρίσετε στο κτήνος παρά να ξεπεράσετε τον άνθρωπο; Τι είναι ο πίθηκος προς τον άνθρωπο; Ένα περιγέλασμα, ένα επόνειδο πράμα. Και το ίδιο ακριβώς θα είναι ο άνθρωπος προς τον Υπεράνθρωπο: ένα περιγέλασμα, ένα πράμα της ντροπής.
Έχετε προχωρήσει από το σκουλήκι στον άνθρωπο, και πολύ ακόμα μέσα σας είναι του σκουληκιού. Κάποτε ήσασταν πίθηκοι, κι όμως ακόμα ο άνθρωπος είναι περισσότερο πίθηκος από οποιονδήποτε πίθηκο. Ακόμα κι οι πιο σοφοί ανάμεσά σας είναι μόνο μια δυσαρμονία και μείγμα φυτού και φαντάσματος. Σας ζητάω όμως να γίνετα φυτά και φαντάσματα; Σταθείτε, σας διδάσκω τον Υπεράνθρωπο! Ο Υπεράνθρωπος είναι το νόημα της γης. Αφήστε τη βούλησή σας να πει: Ο Υπεράνθρωπος θα είναι το νόημα της γης!

Σας εξορκίζω, αδελφοί μου, μείνετε αληθινοί στη γη, και μην πιστεύετε αυτούς που σας μιλάνε για υπεργήινες ελπίδες! Δηλητηριαστές είναι, είτε το ξέρουνε είτε όχι. Καταφρονητές της ζωής είναι, παρακμάζοντες και δηλητηριασμένοι οι ίδιοι, τους οποίους έχει βαρεθεί η γη: έτσι αφήστε τους να πάνε! Κάποτε βλασφημία ενάντια στο Θεό ήταν η μεγαλύτερη βλασφημία. Αλλά ο Θεός πέθανε, και μαζί και εκείνοι οι βλάσφημοι. Το να βλασφημήσεις τη γη είναι τώρα η πιο τρομερή αμαρτία, και το να επιτιμήσεις την καρδιά του μη γνωστέου υψηλότερο κι απ' το νόημα της γης! Κάποτε η ψυχή κοίταζε με περιφρόνηση το σώμα, και τότε αυτή η περιφρόνηση ήταν το ανώτερο πράγμα:- η ψυχή επιθυμούσε το σώμα να είναι αδύναμο, χλωμό, και πεινασμένο. Έτσι σκέφτηκε να ξεφύγει από το σώμα κι απ' τη γη. Ω, αυτή η ψυχή ήταν η ίδια αδύναμη, χλωμή, και πεινασμένη, και σκληρότητα ήταν η απόλαυση αυτής της ψυχής! Αλλά εσείς, επίσης, αδελφοί μου, μου λέτε: Τι λέει το σώμα σου για την ψυχή σου; Δεν ειναι η ψυχή σου φτώχεια και μόλυνση και ελεεινή αυταρέσκεια; Αληθινά, ένα μολυσμένο ρέμα είναι ο άνθρωπος. Κάποιος πρέπει να είναι θάλασσα, για να δεχτεί ένα μολυσμένο ρέμα χωρίς να μολυνθεί ο ίδιος.

Σταθείτε, σας διδάσκω τον Υπεράνθρωπο: αυτός είναι εκείνη η θάλασσα, σ' αυτόν μπορεί η μεγαλύτερη περιφρόνησή σας να βυθιστεί. Ποιό είναι το σπουδαιότερο πράγμα που μπορείτε να ζήσετε; Είναι η ώρα της μεγάλης περιφρόνησης. Η ώρα στην οποία ακόμα και η ευτυχία σας σας γίνεται μισητή, και το ίδιο η λογική και η αρετή. Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η ευτυχία! Είναι φτώχεια και μόλυνση και ελεεινή αυταρέσκεια. Μα η ευτυχία μου έπρεπε να δικαιολογεί την ίδια την ύπαρξη!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η λογική! Λαχταράει τη γνώση όπως το λιοντάρι την τροφή του; Είναι φτώχεια και μόλυνση και ελεεινή αυταρέσκεια!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η αρετή! Ακόμα δεν με έχει κάνει παθιασμένο. Πόσο έχω βαρεθεί το καλό και το κακό μου! Είναι όλα φτώχεια και μόλυνση και ελεεινή αυταρέσκεια!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η δικαιοσύνη! Δε βλέπω να είμαι πυρετός και φωτιά! Οι δίκαιοι, όμως, είναι πυρετός και φωτιά!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η συμπόνοια! Δεν είναι η συμπόνοια ο σταυρός στον οποίο καρφώθηκε αυτός που αγάπησε τον άνθρωπο; Αλλά η συμπόνοια μου δεν είναι σταύρωση." Έχετε μιλήσει ποτέ έτσι; Έχετε φωνάξει ποτέ έτσι; Α! μακάρι να σας είχα ακούσει να φωνάζετε έτσι! Δεν είναι δικό σας αμάρτημα- είναι η αυτοϊκανοποίησή σας που φώναξε στους ουρανούς, αυτή η ίδια σας η αποφυγή της αμαρτίας φώναξε στους ουρανούς! Πού είναι η αστραπή να σας γλύψει με τη γλώσσα της; Πού είναι η φρενίτιδα με την οποία έπρεπε να είστε εμβολιασμένοι; Σταθείτε, σας διδάσκω τον Υπεράνθρωπο: αυτός είναι αυτή η αστραπή, αυτός είναι η φρενίτιδα!-

Όταν ο Ζαρατούστρα μίλησε έτσι, ένας από το πλήθος φώναξε: "Έχουμε ως τώρα ακούσει αρκετά για τον σχοινοβάτη, είναι καιρός να τον δούμε!" Και όλος ο κόσμος γέλασε με τον Ζαρατούστρα. Αλλά ο σχοινοβάτης, που νόμισε οτι τα λόγια ίσχυαν γι' αυτόν, ξεκίνησε την επίδειξή του.

Ο Ζαρατούστρα, όμως, κοίταξε το πλήθος και θαύμασε. Μετά μίλησε έτσι: Ο άνθρωπος είναι ένα σκοινί τεντωμένο ανάμεσα στο ζώο και τον Υπεράνθρωπο- ένα σκοινί πάνω από την άβυσσο. Ένα επικίνδυνο πέρασμα, ένα επικίνδυνο ταξίδεμα, μια επικίνδυνη ματιά προς τα πίσω, ένα επικίνδυνο τρεμούλιασμα και σταμάτημα. Το σπουδαίο στον άνθρωπο είναι οτι είναι μια γέφυρα και όχι ένας στόχος: το αξιαγάπητο στον άνθρωπο είναι οτι είναι υπερβάτης και καταβάτης.

Αγαπώ αυτούς που δεν ξέρουν να ζουν παρά μόνο σαν καταβάτες, επειδή είναι οι υπερβάτες. Αγαπώ τους μεγάλους καταφρονητές, επειδή είναι οι μεγάλοι λάτρες, και βέλη που λαχταρούν την άλλη ακτή. Αγαπώ εκείνους που δεν ψάχνουν πρώτα ένα λόγο πέρα από τ' αστέρια για να κατεβούνε και να θυσιαστούνε, αλλά θυσιάζουν τον εαυτό τους στη γη, ώστε η γη του Υπεράνθρωπου στη συνέχεια να έρθει. Αγαπώ αυτόν που ζει για να μαθαίνει, και αναζητεί να μαθαίνει ώστε ο Υπεράνθρωπος στη συνέχεια να ζήσει. Έτσι αναζητεί τη δική του κατάβαση. Αγαπώ αυτόν που μοχθεί και εφευρίσκει, ώστε να χτίσει το σπίτι για τον Υπεράνθρωπο, και να προετοιμάσει γι' αυτόν γη, ζώα, και φυτά: γιατί έτσι αναζητεί τη δική του κατάβαση. Αγαπώ αυτόν που αγαπάει την αρετή του: γιατί η αρετή είναι η βούληση προς κατάβαση, και ένα βέλος λαχτάρας.

Αγαπώ αυτόν που δεν κρατάει μερίδιο πνεύματος για τον εαυτό του, αλλά θέλει να είναι πλήρως το πνεύμα της αρετής του: έτσι περπατάει σαν πνεύμα πάνω απ' τη γέφυρα. Αγαπώ αυτόν που κάνει την αρετή του κλίση και πεπρωμένο του: έτσι, για χάρη της αρετής του, είναι διατεθειμένος να συνεχίσει να ζει, διαφορετικά να μη ζήσει άλλο. Αγαπώ αυτόν που δεν επιθυμεί πολλές αρετές. Μια αρετή είναι περισσότερο αρετή από δύο, επειδή είναι περισσότερο κόμβος για να πιαστεί το πεπρωμένο κάποιου. Αγαπώ αυτόν του οποίου η ψυχή είναι πλουσιοπάροχη, που δεν θέλει ευχαριστώ και δεν τα επιστρέφει: αφού πάντα παρέχει, και δεν επιθυμεί να κρατήσει για τον εαυτό του. Αγαπώ αυτόν που ντρέπεται όταν τα ζάρια πέφτουν ευνοϊκά γι' αυτόν, και που στη συνέχεια ρωτάει: "Είμαι ανέντιμος παίχτης;"- επειδή είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει.

Αγαπώ αυτόν που σκορπάει λόγια χρυσά πριν από τα έργα του, και πάντα κάνει περισσότερα απ' ότι υποσχέθηκε: γιατί αναζητάει τη δική του κατάβαση. Αγαπώ αυτόν που δικαιολογεί τους μελλοντικούς, και συγχωρεί τους παρελθόντες: γιατί είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει στους τωρινούς. Αγαπώ αυτόν που δαμάζει το Θεό του, επειδή αγαπάει το Θεό του: γιατί πρέπει να υποχωρήσει δια της οργής του Θεού του. Αγαπώ αυτόν του οποίου η ψυχή είναι βαθιά ακόμα και στο πλήγωμα, και μπορεί να υποχωρήσει σε κάτι μικρό: έτσι περνάει εθελουσίως πάνω από τη γέφυρα. Αγαπώ αυτόν που οποίου η ψυχή είναι τόσο υπερπλήρης που ξεχνάει τον εαυτό του, και όλα τα πράγματα είναι μέσα του: έτσι όλα τα πράγματα γίνονται η κάθοδός του.

Αγαπώ αυτόν που είναι ελεύθερο πνεύμα και ελεύθερη καρδιά: έτσι το κεφάλι του είναι μόνο τα σπλάχνα της καρδιάς του, η καρδιά του, όμως, προκαλεί την κατάβασή του. Αγαπώ όλους όσοι είναι σα βαριές σταγόνες που πέφτουν μια-μια απ' το μαύρο σύννεφο που χαμήλωσε πάνω απ' τον άνθρωπο: προμηνύουν τον ερχομό της αστραπής, και υποχωρούν σαν προάγγελοι.

Να, είμαι ένας προάγγελος της αστραπής, και μια βαριά σταγόνα από το μαύρο σύννεφο: η αστραπή, όμως, είναι ο Υπεράνθρωπος.

Αφού ο Ζαρατούστρα είχε πει αυτά τα λόγια, κοίταξε ξανά τον κόσμο, και σιώπησε. "Νάτοι στέκονται," είπε στην καρδιά του, "νάτοι γελάνε: δεν με καταλαβαίνουν, δεν είμαι το στόμα γι' αυτά τα αυτιά. Πρέπει πρώτα κάποιος να κοπανάει στ' αυτιά τους, ώστε να μάθουν να ακούνε με τα μάτια τους; Πρέπει κάποιος να κλαγγίζει όπως οι κατσαρόλες και οι δάσκαλοι των "μετανοείτε!"; Ή μόνο πιστεύουν τους τραυλούς; Έχουν κάτι για το οποίο είναι περήφανοι. Πώς το αποκαλούν, αυτό που τους κάνει περήφανους; Πολιτισμό, το αποκαλούν, τους ξεχωρίσει από τα γιδοκόπαδα. Δεν τους αρέσει, συνεπώς, ν' ακούνε για 'περιφρόνηση' των εαυτών τους. Άρα θα μιλήσω στην περηφάνεια τους. Θα τους μιλήσω για το πιο περιφρονητικό πράμα: αυτό, όμως, είναι ο τελευταίος άνθρωπος!"

Ετικέτες

buzz it!


Permalink για το "Ο Υπεράνθρωπος του Νίτσε"

24 Comments:

Blogger Μαύρος Γάτος said...

Χαρά στο κουράγιο σου, Οίστρε, να τα δακτυλογραφήσεις όλα αυτά!

Ευχαριστώ Σ;))))

6:02 μ.μ.  
Blogger oistros said...

Aγαπημένα αρχεία στον υπολογιστή που μετέφερα ευλαβικά εδώ, μαθαίνοντας από το πάθημά σου Μαύρε γάτε :))

7:50 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αγαπητέ μου φίλε, βλέπω μέσα από το blog σου πόσο έχει επιδράσει και στη δική σου ζωή αυτός ο μεγάλος διανοητής,ο Νίτσε...Κ εγώ τον θαυμάζωέχω διαβάσει όλα του σχεδόν τα βιβλία και το αντίστοιχο του Γιάλομ, αλλά θέλω να σου θέσω μία ερώτηση κι όποτε τη δεις να μου απαντήσεις, με βάση τη δική σου γνώμη:ο Υπεράνθρωπος είναι μία λογική συνέχιση της ανολοκλήρωτης ανθρώπινης φύσης ή μια σκληρή λύση απελπισίας σε έναν κόσμο,με έναν νεκρό θεό που καταρρέει;Ο Νίτσε είναι ο απελευθερωμένος από τα ζυγά της ζωώδους του φύσης καινός Ανθρωπος-Υπεράνθρωπος ή ένα άτομο που χωρίς να θέλει ποτέ του να βιώσει την αγάπη,θέλει να ξεριζώσει από τη ζωή του ανθρώπου το συναίσθημα που ο ίδιος απεχθανόταν;Στον ουτοπικό κόσμο του Υπερανθρώπου χωράει η αγάπη, την έχει ανάγκη ή ακόμα μήπως καταργείται σαν ιδέα;Ελπίζω η διάνοιά του να γίνει πιο αποδεκτή κ κατανοήτή κάποια μέρα...

Ανώνυμος

Υ.Γ.:Ελπίζω ακόμα κάποια μέρα ο άνθρωπος να καταφέρει να γίνει Άνθρωπος...

3:17 μ.μ.  
Blogger oistros said...

Αγαπητέ Ανώνυμε
(θα σας προτιμούσα επώνυμο ομολογώ έστω και με την οχύρωση μίας διαδικτυακής μάσκας).
Ποιός ερμηνεύει τους συγγραφείς, τους ποιητές ή τους ζωγράφους? Κανείς πιά. Θυμάμαι στο δημοτικό κάτι γηραιούς δασκάλους που επέμεναν να βάζουν στίχο στίχο το ποιήμα στο "χειρουργικό τραπέζι" και να ψάχνουν την ανατομία του. Έκτοτε προχωρήσαμε.
Ακόμη και με τους διανοητές και τους φιλοσόφους, έπαψα πλέον να διαβάζω (πολύ περισσότερο να ενστερνίζομαι) ερμηνείες για το έργο και τις σκέψεις τους. Διαβάζω μόνο τη σκέψη τους, όπως οι ίδιοι την κατέγραψαν. Κι άλλοτε την ακολουθώ, εκεί που συναντιέται με τη δική μου κι άλλοτε την κοιτώ από μακριά ως ξένη.
Ο Υπεράνθρωπος του Νίτσε -κατ' εμέ-είναι ουτοπιστής και αποστασιοποιημένος. Καταγίνεται με τα μεγάλα αδιαφορώντας για τα μικρά. Ένας ανέφικτος ήρωας, καταδικασμένος από τον ίδιο του τον συγγραφέα να ζήσει μόνο στις σελίδες ενός βιβλίου. Με σημαία μία άχρωμη -υπερβατική έστω- περιφρόνηση που σκοτώνει τα πιο όμορφα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του: Την αγάπη, την ελπίδα, την απελπισία και τον φόβο.
Έχει ομορφιά ο φόβος κι η απελπισία; θα αναρωτιέστε. Στα δικά μου μάτια έχει. Ο Θεός και τα όνειρά μας σε έναν τέτοιο τόπο κατοικούν. Πλαισιωμένοι από τους φόβους και τις απελπισίες μας. Φτιαγμένοι από την ανάγκη μας να αγαπάμε και να ελπίζουμε.
Κι ο Νίτσε δεν ήταν διόλου ανώφελος άνθρωπος. Γιατί άραγε να κατασκευάσει έναν τόσο ανέφικτο Υπεράνθρωπο? Ξέρετε, αντίστοιχα οι φτωχές χώρες της γης μετρούν την ανέχειά τους με γράδο των χρυσάφι των 7 πλουσιοτέρων χωρών. Έτσι των άκρων ήταν πάντα τα μέτρα και τα σταθμά μας.
Υ.Γ.Οι ευχές σας είναι και δικές μου ευχές. Παρ' ότι κι αυτές έχουν την ουτοπία τους. Για να πιστέψεις στο θεό πρέπει πρώτα να αγαπήσεις τον άνθρωπο. Κι εμείς όλο και ξεμακραίνουμε απ' αυτή τη σκέψη.

4:15 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αγαπητέ Οίστρε,

Κι εγώ πιστεώ στα πιο ανθρώπινα χαρακτηριστικά του ανθρώπου, κι όμως αναρωτιέμαι:τι πάει να πει χαρακτηριστικό του ανθρώπου;Πώς γνωρίζουμε τι είναι ανθρώπινο χαρακτηριστικό όταν δεν έχουμε δει ούτε μία φευγαλέα αντανάκλασή του, και την ψάχνουμε στο πρόσωπο ενός θεού, μίας μάνας,ενός συντρόφου;;;Μήπως απλά παθαίνουμε ότι και ο γλύπτης που πρώτα δημιουργεί με την πέτρα το ωραίο υπό τη μορφή γλυπτού και μετά το ερωτεύεται, όμως μέσα του έχει ήδη ερωτευτεί την πέτρα που σκαλίζει;;;

Ανώνυμος(Θα προτιμήσω να κρατήσω ανώνυμη την ταυτότητα μου για να διατηρήσω τις αποστάσεις,και τον μη προκατειλημμένο διάλογό μας στο επίπεδο που πρέπει)

2:03 μ.μ.  
Blogger oistros said...

Ένστικτο φίλτατε. Μία ρίζα που μπολιάστηκε μέσα μας ανα τους αιώνες. Κι άλλοτε βλάσταινε, άλλοτε συρρικνωνόταν. Κάπως θα πρέπει να 'μαθα τι είναι το "ανθρώπινο χαρακτηριστικό". Κάποιος πρόγονός μου πρέπει να το 'χε και κάποιος απόγονος θα ελπίζω να τ' αποκτήσει. Κι αν δεν βρίσκω άλλες απαντήσεις θα λέω ευθαρσώς πως πρόκειται για μάνα ή σύντροφο. Ό,τι ανασκαλεύει ανθρωπιά και αγάπη μέσα μου. Σκεφτείτε το: η ανάγκη να σ' αγαπούν χωρίς όρους και χωρίς χρόνους. Και στα μάτια τους να βλέπεις την αντανάκλαση του καλύτερου εαυτού σου. Μία επίφαση αιωνιότητας. Μήπως κάτι ανάλογο δεν εμπεριέχει κι η έννοια του Θεού? Τόσο κοντινή με τον έρωτα και τον Θάνατο. Ανάμεσά τους ακριβώς. Ο γλύπτης σας είναι εξαιρετικά κοντά στο Θεό. Μόνο που "προσκυνά" τις δικές του εικόνες. Ξέρετε, τελικά τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Όπως στο Μπάρ Φλωμπέρ :)

2:35 μ.μ.  
Blogger Haris said...

Αγαπητέ Οίστρε,

Καταρχάς σε συγχαίρω για το blog σου.
Η άποψή μου για τον Υπεράνθρωπο του Νίτσε είναι ξεκάθαρη: είναι ο άνθρωπος απαλλαγμένος από τη θεϊκή δύναμη αλλά και από κάθε είδους άλλη δύναμη που ξεπερνά τα όριά του. Παράδειγμα, ως γνωστό ο Σοσιαλισμός γεννήθηκε από τις στάχτες του ετοιμοθάνατου Χριστιανισμού όπου και αντικατέστησε τον θεό με τον Ηθικό Νόμο του δόγματός τους. Ο Υπεράνθρωπος δεν είναι δόγμα, είναι ατομικότητα και εξ αυτού απαιτεί από τους ανθρώπους να αποτινάξουν από πάνω τους κάθε ξένη βούληση. Επομένως ο Υπεράνθρωπος δεν είναι μια απτή φάση της ανθρώπινης φύσης, δεν θα υπάρχει μια περίοδος στη Ιστορία της ανθρώπινης ζωής που θα λένε: «τώρα είμαστε Υπεράνθρωποι». Είναι απλά η μεταβατική περίοδος από την σημερινή ομοιομορφία των ανθρώπων σε δεξιούς και αριστερούς –ή η ομοιομορφία όλων των ανθρώπων που ανήκουν σε μια ιδεολογία- στην μοναδικότητα του καθενός. Είναι το να κυριαρχείσαι μοναχά από τους δικούς σου νόμους και ηθικές.

11:17 μ.μ.  
Blogger ε said...

Τα συγχαρητήρια μου.

6:08 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Πρωτιστως θέλω να εκφράσω και γω τα συγχαρητήρια μ γ το σπουδαίο εγχειρημα σασ.Είμαι φοιτήτρια σε τμημα πολιτικήσ επιστήμησ και ασχοληθηκα με τον νίτσε.ήθελα να τονίσω την σπουδαιότητα του ποιητή που υπακούει στην ετυμολογική καταννόηση του όρου, του δημιουργού που υπακούει μόνο στο πρόσταγμα τησ βουλησησ (συλλογικήσ και εκλογικευμένης)-αυτό εκφράζει ο νίτσε σε μια εποχή που υποχρεώτου να δημιουργήσει καινούργιεσ ιδεολογίεσ αφου για τον νίτσε οι αντίστοιχεσ του 19ου έχουν επέλθει σε πλήρη κορεσμό...Ο Υπεράνθρωποσ δεσπόζει ωσ θεματοφύλακασ των νέων αξιών .Η λογοτεχνική δυνατότητα που μασ προσφέρουν οι εικόνεσ του υπερανθρώπου είναι ακαταμάχητεσ και γοητευτικότατεσ.(αυτέσ είναι οι αποψεισ μ καταγεγραμένεσ αν θεωρείται οτι υπάρχει δυσνόηση ή ελλειπήσ γνώση παρακαλώ καταδείξτε το)

12:04 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Δεν έχει σημασια ποιος ήταν ο Νίτσε αλλά τι έλεγε...
Και τα αυτια μας θέλουν αρκετο κοπανημα μεχρι να γινουν αυτια για τέτοιο στόμα...
Aν καταλαβαιναμε φιλοι μου τι λεει και κυριως γιατι μιλαει στα βιβλια του θα ειμασταν πρώτα άνθρωποι και μετα θα γινόμασταν υπερανθρωποι.
Έστω όμως, χωρις να καταλαβαινουμε τι εννοει, αισθανομαστε οτι λεει κατι μεγαλο και κατι διαφορετικο.

1:43 π.μ.  
Blogger oldschool1914 said...

*Σιγουρα το να ερμηνευσεις καποιον σαν τον Νιτσε δεν ειναι και το πιο ευκολο πραμα στον κοσμο.Απο τα λιγα που ξερω και εχω καταλαβει θελησε να απελευθερωση τον ανθρωπο απο τις αλυσιδες του.Να ζησει και οχι να επιβιωνει.*ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΙΣ ΑΠΕΛΕΥ8ΕΡΩΣΗΣ.ΝΑ ΜΗΝ ΝΤΡΕΠΕΣΑΙ ΠΙΑ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΣΟΥ.*ειπε.
Αγαπη,ελπιδα,φοβος,απελπισια.Δεν νομιζω πως ζητησε να χαθουν.Απλα να τα κοιταξουμε στα ματια να τα αντιμετωπισουμε.Σαν ανθρωποι.Σαν ανωτερα οντα.Χωρις να πιθηκιζουμε.

7:50 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Ούτε ένας απο τη δική του γενιά δεν άνηκε στην εργατική τάξη.

Όλοι τους ήταν καλομαθημένοι αστοί με λυμένο το οικονομικό και μερικές χιλιάδες "νομιστεράκια" να εργάζονται για αυτούς και να τους ρουφάν το αίμα.

Ο μόνος λόγος που όοοολοι αυτοί ασχολήθηκαν με τη φιλοσοφία (χωρίς να την ρωτήσουν) ήταν για να μην αισθάνονται τελείως άχρηστοι και να τεκμηριώνουν το "υψηλό" επίπεδο μόρφωσής τους.

Ένα μίγμα απο θρησκευτικές ιδεολογίες και αρχάίες φιλοσοφίες παραλαγμένο και με την προσθήκη της ιδέας του "Υπερανθρώπου". Ειδικά τον Πλάτωνα και τον Χριστιανισμό τους έχει σκίσει.

Όλοι οι προηγούμενοι μας έλεγαν πως να γίνουμε καλύτεροι και αυτός μας λέει πως να ξεγίνουμε άνθρωποι! Το προπατορικό αμάρτημα ωχρειά δηλαδή μπροστά στο σφάλμα της ίδιας της ύπαρξης μας.

Άσε που φάσκει και αντιφάσκει διαρκώς. Πετάει κάτι αφηρημένες ατάκες (απο αυτές που τις εξηγείς όπως θέλεις σαν αυτή με τα αυτιά που είπε ο φίλος πιο πάνω) για να ψάχνονται οι κουλτουριάρηδες και αϊ βρείτε την άκρη τώρα. Εδώ κολλάει το "τι θέλει να πει ο ποιητής;"

Μετάνιωσα και που το διάβασα γιατί πιστεύω στον άνθρωπο και τον αγαπάω και αυτούς που αγαπάμε τους δεχόμαστε όπως είναι....δεν τους σκοτώνουμε.....ΟΥΤΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ!

Αν περάσετε ποτέ μια βδομάδα απόλυτης απομόνωσης (ούτε καλημέρα όμως) θα καταλάβετε τι θέλω να πω.

Αν πάλι σας αρέσει όπως και να'χει...γούστα είναι. Πάσο!

------------------
ΥΓ. Καθόλου παράξενο που ο Χίτλερ επηρεάστηκε απο Νίτσε (μην κρύβουμε φύλλα...να τα λέμε όλα ε;)
ΥΓ2. Μπορούσα να τα γράψω και πιο cult αλλά προτιμώ υπάνθρωπος που τον καταλαβαίνουν παρά υπεράνθρωπος που μιλάει μόνος του :))

4:11 μ.μ.  
Anonymous Giannis said...

Νομίζω πως θα έπρεπε να κρίνουμε το έργο του Νίτσε και την απαίτηση του από τον άνθρωπο να ξεπεράσει τον εαυτό του, μέσα από όλο το έργο του και συγκεκριμένα από το πρίσμα της θεωρίας της Αιώνιας Επιστροφής. Ο υπεράνθρωπος είναι αυτός που δίνει απόλυτο νόημα σε αυτήν τη ζωή, την αγαπάει μαζί με τον εαυτό του, ψυχή και σώμα, και όχι μηδενίζοντάς τα επίγεια προς αναμονή μιας άλλης καλύτερης άλλου κόσμου ζωής.

1:24 μ.μ.  
Blogger Nasos said...

τελευταιε ανωνυμε ειναι φανερο οτι ο νιτσε για εσενα ειναι κινεζικα!
αλλα και να τον συνδεεις με τον φασισμο????
εξαλλου ειναι συνηθες οταν δεν φτανεις κατι να το υποβιβαζεις...
και η θεια μου στο χωριο υποστηριζε οτι προτιμα να ζει παντα εκει και οχι να ταξιδεψει σε ολο τον κοσμο οταν της ελεγα οτι ειναι ενα ονειρο μου. την πιστευω το εννοει! ως εκει μπορει να ζησει

12:13 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Μπλα μπλα υπεραθρωπος,μπλα μπλα ψυχη,μπλα μπλα μπλα θρησκια, δεσμα,μπλα μπλα αγαπη(ολοι αυτο θελουμε)μπλα μπλα ειμαστε τπτ δεν καταλαβενουμε(χαιβανια)μπλα μπλα μπλα........
ααα ειναι ο ωραιος ο νιτσε και ο ζαρατουστρα ευκολα πραγματα λεμε(για να μην το πεις εσυ το λεω εγω ΝΑΙ ΝΑΙ ΕΙΜΑΙ ΧΑΙΒΑΝΙ ΛΕΜΕ)

1:26 π.μ.  
Blogger samurakos said...

Νιτσε ε?Αχ...αλλο φιλοσοφια και αλλο ποιηση,και ομως αυτος τα μπορει και τα δυο,μαζι!

1:54 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Αν διαβασω το βιβλιο θα καταλαβω τιποτα ή πρεπει να εχω καποια εμπειρια στο θεμα νιτσε?Αν πρεπει να ξεκινησω με κατι αλλο πρωτα θα μπορουσατε να μου αναφερεται το βιβλιο?

12:37 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

η γενεση τις τραγωδιας και η περπτωση βαγκνερ να διαβασεις πρωτα.

11:09 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Η θεωρία του Νίτσε αποτέλεσε το θεωρητικό υποβαθρο για την εφαρμογή ενός εφιαλτικού και τρομακτικού πολιτικού συστήματος που δημιούργησε εκατομβές νεκρων τον προηγούμενο αιώνα

1:42 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Είμαι μαθητής απο τη Ρόδο. Δεν με ενδιαφέρουν οι αποψεις των άλλων και τις περισσότερες φορές τις αγνοώ και δεν διατίθεμαι ουτε καν να να τις διαβάσω. Ωστόσο με εξέπληξε το ανόητο σχόλιο σου, Οίστρε.πιστεύεις ότι το ιδεώδες του υπερανθρώπου είναι ουτοπικό. Αποδεικνύεις πως είσαι και εσυ ενας ψευτοδιανοούμενος που διαβάζεις βιβλία μόνο και μόνο για να μάθεις τι εκφράζουν χωρις να θέλεις να μάθεις και να κατανοήσεις το βαθύτερο νόημα. Οι υπεράνθρωποι ειναι ανάμεσα μας. Είμαι εγώ,αυτος,ο κολλητός σου, η αδερφή σου,κάποιος που ούτε καν το φαντάζεσαι. Συνεπώς είναι χιλιάδες. Άτομα που έχουν τη δύναμη να κυριαρχήσουν και χρειάζονται απλώς την αφορμή. Ίσως σου φαίνεται βλακεία αυτό που γράφω όμως είναι η αλήθεια.Ωστόσο οφελιλω να σε ευχαριστήσω αφού μου έδωσες την ευκαιρία να σου πω πως είσαι από αυτους που αγαπάει ο Ζαρατούστρας και ε΄πιτέλεσες το έργο σου ποετοιμάζοντας το δρόμο για τους υπερανθρώπους.

6:20 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Θέλησα να διαβάσω Νίτσε αφού διάβασα πρώτα την αναφορά στον γκρέκο του καζαντζάκη όπου αναφέρεται εκτενώς στο πώς του άλλαξε τη ζωή (αν μπρεί να πιστέψει κανείς απόλυτα τον ολίωον μυθομανή και πάντοτε υπερβολικό Καζαντζάκη). Λοιπόν ένα εχω να πω. Ο Νίτσε με αγχώνει. Μου ζητάει να κάνω πράγματα που δεν μπορώ. Είμαι έωας απ΄τουσ μικρο΄υς ανθρώπους που κοροιδεύει... 'Η μήπως το ότι καταλαβαίνω την αδυναμόα μου με κάνει μεγάλο? Χα! Πολύ θα το ήθελα...

7:21 μ.μ.  
Blogger Ana Zumani Elden said...

Χαχα! Κανενας ποτε δεν εχει καταλαβει Νιτσε και ουτε προκειται να καταλαβει. Η κυρια Χρυσανθη -θεος 'σχωρεστην- του'χε μεγαλη κακια.
Διαβαζε 40 χρονια Νιτσε και καταλαβε "ΚΤΕΛ Σιδηροκαστρου".
-εκει, λεει, που πηγαμε να δουμε φως, ηρθαν ο Νιτσε και οι ομοιοι του και μας εριξαν παλι στα σκοταδια.
Ευτυχως που πολλα μπλογκς της Ελλαδας και του κοσμου, ειδαν το φως το αληθινο στο πρωτο κεφαλαιο Νιτσε που διαβασαν στη ζωη τους ΛΟΛ!
Παντως και ο Χιτλερ το ειδε αυτο το φως και εριξε στα σκοταδια των γερμανικων , σουπερ μοντερνων φουρνων 10.000.000 ανθρωπους, για να ανοιξει το δρομο για 50.000.000 ξανθους γαλανοματηδες Υπερανθρωπους γερμανικης καταγωγης.
Ειναι τραγωδια να καθεσαι με δεος μπροστα σε ακατανοητες μπουρδες, μονο και μονο επειδη φερουν την υπογραφη καποιου "Σταρ" και να μην τολμας να τις κραξεις, απο φοβο μη σε πουνε ασχετο..γιατι μπορει να υπαρχει κατι σημαντικο απο πισω..που ναι μεν κανενας δεν καταλαβε σε διακοσια χρονια, αλλα μπορει να το καταλαβει καποτε καποιος σε χιλια διακοσια ετη φωτος ..ΕΛΕΟΣ!
Με εκτιμηση .. Ανα, 24 ετων

11:51 μ.μ.  
Blogger Ana Zumani Elden said...

..Και απο ποτε δηλαδη καποιος που εχει καποιο σοβαρο μηνυμα για μας, χρησιμοποιει γριφους, σταυρολεξα και σπαζοκεφαλιες για να μας τα μεταδωσει; Αυτοι που εχουν σοβαρα μηνυματα γραφουν "κρυσταλλο"..Γκαντι, Κονφουκιος, Βουδας...Δεν δινουν λαβες σε Χιτλερ και αλλους τυπους του ειδους του.....απλη λογικη ειναι αυτη...

12:31 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Εγώ πολλά γράμματα δεν ξέρω έπεσε στα χέρια μου ο Ζαρατούστρας και τον διάβασα..
Και πάλι ….Και έναν χρόνο μετά … έψαξα να βρω… τι να βρω δηλαδή?... αρλούμπες έψαχνα..
Όλα μπροστά μου ήταν
‘ο μαθητής λέει – δάσκαλε δείξε μου τον δρόμο… και ο δάσκαλος αποκρίνετε …είναι στα πόδια σου…έτσι και με τον Νίτσε …είναι στα πόδια σου, μπροστά σου ο υπεράνθρωπος κάθε μέρα, εσύ δεν θέλεις να τον δεις γιατί το φτωχό μυαλό σου δεν δέχεται πως κάποιος είναι ανώτερος από σένα, ότι κάποιος άλλος είναι ένα σκαλί παραπάνω… στο πνεύμα, στην ψυχή… κοίτα τον φίλο μου τον Αγησίλαο που φέρετε σαν γιδι… είναι το ίδιο με τον άνθρωπο το γιδι? Η μαϊμού ? ο αγαπητός γάιδαρος?
Όχι δεν είναι , για μένα δεν είναι …ούτε και για τον Φρειδερίκο είναι …έτσι λέω… σκαλί σκαλί θα φτάσουμε στον υπεράνθρωπο …από σκουλήκι ξεκινάμε είπε κάποιος .. κι’ ακόμη παρά πίσω λέω .. από το τίποτε, από το μηδέν αρχίζουμε..
...μες τους αιώνες ο υπεράνθρωπος υπήρξε πολλές φορές εμείς δεν τον είδαμε γιατί δεν έχει χρώμα , κοινωνική τάξη , δεν ξέρουμε που κρατεί η σκούφια του… μπορεί να είναι από το Βλαδιβοστόκ η απ’ το ακρωτήριο της καλής ελπίδας … μπορεί να σκάβει λαγούμια στο Βέλγιο… αυτός είναι ο υπεράνθρωπος .. δεν ασχολείται με φιλολογίες , δεν κρίνει , και δεν παραμυθιάζεται γιατί μέσα του ξέρει την αλήθεια, δεν την φωτάτε, δεν την κρύβει και θαυμάζει πάντα με αγάπη ότι είναι πάνω από αυτόν …ο Νίτσε δεν δίνει αγάπη.. τα λέει πως έχουν …καλά κάνει, αυτή είναι η δουλειά του γιατί ξέρει πόσο δύσκολη είναι η δουλειά του υπερανθρώπου αλλά είναι σπουδαίος γιατί ξέρει πως υπάρχει αυτός ο άνθρωπος …τον είδε και μας το λέει ξανά και ξανά κι’ όποιος τον δει τα ίδια λέει …και για τον θεό το ίδιο …πρέπει να δεις για να πειστείς δεν είναι εύκολο για τους ανθρώπους να πιστεύουν αλλά είναι μια αρχή , είναι η πρώτη αχτίδα κι’ αν δεν βγει αληθινή συνέτριψε την και πίστεψε ξανά αλλά πρώτα προσπάθησε ..κοίτα γύρω σου, ο υπεράνθρωπος υπάρχει γιατί υπήρχε από πάντα αυτός που τραβά μπροστά την ανθρωπότητα με ένα σχοινί μα δεν την πνίγει, ανοίγει τα μάτια στους τυφλούς και εξαφανίζετε πριν δουν ποιος είναι … και γίνετε γριά, παιδί…ένα ον υπεράνω υποψίας για να έχει το ‘υπερ’ στην καμπούρα του ...

Αλλά πρόσεξε αγαπητέ μου συνάνθρωπε …αυτός … δεν έχει συγκεκριμένο χρώμα, καταγωγή , οικονομική ευμάρεια …δεν έχει κάτι που να τον ξεχωρίζει από τους ανθρώπους …εκτός από αυτό…και τούτο πάλι …εσύ δεν το βλέπεις…
g.vr

8:54 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home